2022 - Corona herinneringsmoment

Herinneringsmoment corona

9 september 2022

Bij de opening van de Eizerse Feesten 2022 werd even herinnerd aan de coronacrisis van de voorbije jaren. Vertegenwoordigers van enkele Eizerse verenigingen getuigden hoe zij die periode beleefd hebben. Dokter Edmond Charlier, die het herinneringsmoment aan elkaar praatte, getuigde voor de zorgsector.

Hier is de tekst die Rozelien Nauwelaerts voorlas in naam van Chiro Iserna:

Op 7 maart 2020 hebben wij een geweldig groepsfeest gehad in Pachthof Stroykens om 65 jaar chiro iserna te vieren. Alle kinderen en leiding stonden op het podium.

De week erna waren we volop in de weer om alles in orde te krijgen voor onze jaarlijkse Fjiesta Iserna … tot het nieuws kwam dat de fuif niet door mocht gaan. Wat een ontgoocheling. Hoe kon dat? Geen Fiesta iserna?

Maar ook geen chiro meer.  Zowel voor de kinderen als voor de leiding een domper op het weekend.

Vol goede moed startten we met chiro thuis. We gaven opdrachten online. Elke zondag postten we opdrachten en spelletjes. Elke week een tip tegen verveling met filmpjes van de leiding. We maakten met heel de chiro samen een verrassingsdoos voor het rusthuis vol met tekeningen en knutselwerkjes. De oudste groepen bleven chiro hebben online, via zoom, teams. Maar dat online vergaderen gaat niet altijd even vlot.

Oef, toen mochten we terug samenkomen. Maar voortdurend aanpassen. De overheid, de  ambrassade en de gemeente maakten telkens andere regels. Een dikke dank je wel aan de ouders om zo flexibel te zijn.

Oef, we mochten op kamp! Maar wel in bubbels van maximum 50 personen. We gingen dus in 3 bubbels. Al het materiaal moest in drievoud aangekocht worden We merkten alles met 3 verschillende kleuren plakband. We hebben heel veel hulp gekregen van ouders die veel spullen hebben gegeven zodat het ook financieel haalbaar bleef.

Rozelien en aspi’s vertrokken een dag vroeger op kamp om alles al coronaproof op te stellen. We deelden de kampplaats op door linten, hadden 3 refters, deden alle activiteiten in onze bubbel, gebruikten liters alcoholgel, gaven luchtknuffels op het einde van de dag bij de linten, we maakten een verzamelpunt waar alle linten bij elkaar kwamen en babbelden hier tussen de verschillende bubbels op afstand. We kwamen allemaal gezond en blij terug van kamp.

In september was Ballekesavond  een take away versie.

In oktober 21  startten we het nieuwe chirojaar opnieuw met bubbels. 2 bubbels mochten komen en op afstand samen spelen, de andere bubbel had avondchiro of chiro op zaterdag. Dit wisselde elke week.

De regels veranderden continue, opeens mocht maar een bubbel van 20 personen, dan mochten we niet meer binnen spelen tijdens de winter, dan weer wel maar met mondmasker, dan enkel mondmasker voor 18 jarigen, daarna voor heel de chiro

Bij het begin van de winter was er een verstrengde lockdown, we beslisten om de chiro even stop te zetten.

Daarna gaan we weer even online verder. Voor de -12 jarigen mogen we terug chiro geven, de +12 jarigen mochten enkel online chiro krijgen

Stilaan begon alles weer in de plooi te vallen. Om zonder te veel risico op kamp te vertrekken hebben we alle leden, leiding en kookouders getest met zelftesten voordat we vertrokken. We hadden een heel tof kamp zonder veel beperkingen tot op de voorlaatste dag er toch corona uitbrak bij de keti’s waardoor zij vroegtijdig de kampplaats hebben moeten verlaten.

Het waren 2 speciale jaren waarin we op andere manieren dan we gewoon waren creatief moesten zijn. Met een geweldige leidingsploeg die er voluit voor gegaan is, hebben we de beste herinneringen aan deze 2 coronajaren.

Na het herinneringsmoment werd de nieuwe ceremoniële burgemeester van Eizer aangesteld.