Eizers4dummies

In het Cultuur-in-je-buurt-jaar 2010 startte de Dorpsraad met een project rond  het  Eizerse  dialect, het zogenaamde "plat Aizers".  Sindsdien is het bestand van Eizerse dialectwoorden en -uitdrukkingen gegroeid tot meer dan 700 eenheden.    "Eizers4dummies" werd een vaste rubriek in de dorpskrant eizerWijzer, waarin telkens een tiental dialectwoorden of uitdrukkingen uitgelegd worden aan Eizers-onkundigen.

Hieronder staat de top-100 van de Eizerse dialectwoorden   afgebeeld.    Uit deze woorden werd  "verdisterweire" als meest favoriete dialectwoord verkozen door de aanwezigen op de erfgoeddag van 25 april 2010.

In 2012 vormden de woorden uit de top-100 de basis van een prestigieuze dichtwedstrijd.

In 2017 en 2018 nam de Dorpsraad met succes deel aan de dialectwedstrijd van Kzegamoda in Overijse.  Na een tweede plaats in 2017 behaalde de Dorpsraad de eerste plaats in 2018, ex aequo met Dorpsraad Tombeek.

Kwis Kzegamoda in Overijse op 17 november 2018 !

Eizer op gedeelde eerste plaats met Tombeek.

Ploeg van Eizer tijdens Revue Kzegamoda in De Bosuil te Jezus-Eik op 7 oktober 2023 !

De sketch van de Revue van 2023 werd opnieuw opgevoerd tijdens de nieuwjaarsreceptie van Eizer in De Fraat op 27 januari 2024.